Dragkrok

Dragkrok fast, Dragkrok avtagbar, Elkabelsats, Det finns olika typer av Dragkrok. När du ska flytta, köra skräp till soptippen, montera en cykelhållare eller av annan anledning transportera stora och otympliga saker så kan en släpvagn vara till stor hjälp. För att kunna koppla släpvagnen till bilen så måste denna vara utrustad med en dragkrok.

Dragkroken är en stål-/järnkonstruktion som monteras med skruvförband i bilens chassi. På vissa bilmodeller så måste man även ta upp ett hål i stötfångaren/spoilern bak för att en dragkrok skall passa. Man kan även montera annan utrustning som till exempel cykelhållare på dragkroken.

olika typer av dragkrok

Fast dragkrok.
När man monterar en fast dragkrok så positionerar man den permanent och den går inte att fälla in eller ta bort tillfälligt. En fast dragkrok sticker ut bakom bilen.

Avtagbar dragkrok.
På en avtagbar dragkrok kan själva kroken monteras av och på efter behov. När man inte skall använda dragkroken så tar man enkelt av den och slipper ha den utstickande bakom bilen.

Elkontakt.
När man monterar en dragkrok måste man även montera en elkabelsats med anslutningskontakt. Elkabelsatsen ser till att signaler från bilens belysning, som bromsljus och blinkers, skickas vidare till släpvagnen man kopplar till bilen.

På vissa moderna bilar så måste man också tala om för bilens dator att det sitter en dragkrok monterad på bilen för att elkabelanslutningen skall fungera. Ett annat skäl är att vissa bilars backvarningssystem inte skall reagera på kroken som sitter placerad i direkt upptagningsområdet för backsensorn. För att göra denna del av jobbet så krävs det att man kan kommunicera med bilens dator via ett diagnosinstrument. Detta är en av anledningarna till att man bör lämna detta jobb till en verkstad.

Lagar och regler.
Från och med den 1:e september 2013 så behöver bilen inte ombesiktas när man monterar en typgodkänd dragkrok.

Kravet är att bilen är EU-typgodkänd Klass1 och att man monterar en typgodkänd dragkrok som är avsedd för fordonet och att uppgifter om maximal släpvagnsvikt finns i vägtrafikregistret (VTR).

Detta gäller gäller även lätt lastbil. En lastbil som har en högsta tillåtna totalvikt om maximalt 3500 kg. Samma sak gäller om det är en Eu-typgodkänd lastbil och att kopplingsanordningen som monteras är typgodkänd och avsedd för fordonet samt att uppgifter om maximal släpvagnsvikt finns i vägtrafiksregistret (VTR).
För lastbilarna finns det dock vissa undantag. Om draget monterats i eller på en bakgavellyft eller ett särskilt eftermonterat bakre underkörningsskydd så ska fordonet registreringsbesiktas.

För husbilar så skall fordonet fortfarande registreringsbesiktas. Dessa fordon har ofta en mera komplex konstruktion där man måste montera dragramar eller liknande och därför har Transportstyrelsen bedömt att dessa ska registreringsbesiktas när en kula monterats.

Har man en avtagbar dragkrok så måste den gå att demontera och montera vid besiktningstillfället.

 

Viktigt att tänka på:
Släpvagnen får inte överstiga den högsta släpvagnsvikten som står angiven i registreringsbeviset.

Det bör vara samma typ av däck (sommar-/vinterdäck) på släpvagnen som på bilen, Om dragbilen har dubbade däck måste även släpvagnen ha dubbade däck när det är vinterväglag.

Var uppmärksam på att en bil med tillkopplad släpvagn är längre och tar mer plats på vägen, särskilt när du gör ett körfältsbyte.

Intresserad? klicka på bilden för att kontakta oss.

banner