Nyheter

2012-11-22 Frogne Montage byter namn

Sveriges största taxameter verkstad heter nu Nordic Auto El


Den 26 nov 2012 kommer Sveriges - och Nordens - största taxameter verkstad Frogne Montage att byta namn och utöka sitt affärskoncept. Nordic Auto El AB lyder det nya namnet, och kedjan driver idag egna verksamheter i Stockholm, Södertälje och Göteborg och utförde förra året service på mer än 6 000 bilar, främst åt Taxi Kurir och Taxi 020.


Bilelektronik är vår bransch

Per Almér, vd på Nordic Auto El säger i intervju i branschtidningen Taxiidag så här om den nya profilen:


- Vi byter till ett namn som bättre speglar det vi erbjuder, nämligen installation och service av taxameter system i taxibilar, ackrediterade mätarkontroller och en bred kompetens inom fordonselektronik. Vi vill ha en tydlig nordisk profil med representation i hela Norden, en självständig profil som verkstad för både taxibolag, näringsliv och vanliga konsumenter. Vi vill också tydliggöra att vi förutom taxameter tillverkning även har kompetens inom alla typer av montering, t.ex. navigeringsprodukter, multimedia, belysning, alkolås, ISA, osv.


Föraren i högsätet


Kaare Frogne, chef för Finn Frogne A/S, som äger Nordic Auto El, motiverar namnbytet med ett starkare kundfokus:


- Jag ser lanseringen av det ny namnet som ett steg mot ännu bättre service till kunderna. Vi har under året köpt verkstäder i Göteborg (MW Teknik) och i Södertälje (Hets AB) och vi kommer i fortsättningen att arbeta även med produkter utanför taximarknaden och erbjuda dessa till anslutna verkstäder. På Nordic Auto El kommer taxibilar och andra som är beroende av teknik för att kunna utföra sina tjänster att hitta kvalitetslösningar och ett serviceutbud som bygger på att effektivisera kundens verkstadsaktiviteter.


Både taxibilar och annan trafik


Nordic Auto El i Stockholm är Sveriges största taxameterverkstad, men Per Almér understryker ambitionen att vara representerade lokalt, nära kunderna,


- Vi vill tydliggöra för kunderna att vi är ett företag som bland annat även har verkstäder på andra orter än i Stockholm. I våra verkstäder utanför Stockholm har vi även andra taxameter leverantörer. Det innebär t.ex. att verkstäderna i Södertälje och Göteborg (Mölndal) kommer att utföra service åt både taxibolag, företag och privatkunder, och att verkstaden i Kista främst kommer att utföra service på bilar från Taxi Kurir och Taxi 020. Och precis som namnet antyder kommer vi i framtiden att ha fler verkstäder i de nordiska länderna som antingen auktoriserade eller associerade Nordisk Auto El-verkstäder.


Verkstaden som affärspartner


Almér pekar på den allmänna tekniska utvecklingen i bilbranschen, där bilarna idag är utrustade med mer och mer teknik och elektronik, som ett argument för att erbjuda kunden en plats där alla frågor som rör bilelektronik kan lösas. Rådgivning i teknikfrågor kommer därför enligt Almér att bli allt viktigare.


- Med ett branschrelaterat namn (Auto El) och inte bara ett företagsnamn (Frogne), blir det lättare att hitta oss för dom som behöver. Och alla som använder andra typer av taxametrar än Frogne, tex Halda, KGK, MegTax behöver i framtiden inte längre köra så långt för att få en fullständig taxameter service utförd. Det nya namnet indikerar också att företagskunder i Norden och Skandinavien kan hitta en enda verkstadspartner för alla sina fordon. Vi kan byta resurser och expertis mellan verkstäderna och t.ex. samla personer med olika kompetenser på samma plats om det behövs.


Verkstaden som systemadministratör


Nordic Auto El har utvecklat en rad tjänster som bygger på att effektivisera taxikundernas verkstadsaktiviteter. En av dessa tjänster är systemadministration. Almér förklarar:


- Vi kontrollerar hela taxameter systemet för taxibolagen. Det innebär att vi vet exakt hur taxametrarna fungerar. Om kunden frågar efter ett kortnummer till en viss bil vet vi det. Vi kontrollerar att alla enheter känner till sin reparationshistorik, när saker har bytts ut och när ett byte är planerat. Med den här typen av administration behöver taxibolagen inte förlora operativ tid eftersom all service och alla byten kan planeras och genomföras snabbt och korrekt. De sparar också på sina administrativa resurser eftersom vi håller koll på alla bilar i systemet åt dem. Hela processen med installation, uppdatering, lokalisering av problem, reparation, utbyte, osv. är en komplex logistisk uppgift som kan binda resurser om den inte sköts effektivt. Om garantin på ett system ska gälla är det viktigt att man följer serviceintervallerna och det håller systemet koll på åt kunderna.


Kontaktdata:


- Per Almér tfn 08-6337136 

Ladda ner pressreleasen här:


www.nordicautoel.se



Sök

Nyheter

2016-10-29 Öppettider Allhelgona 2016

Öppettider Allhelgona 2016...

2016-03-21 Öppettider påsken 2016

Påsken är snart här och våra öppettider kan ni se nedan. Vi vill önska...

» Fler nyheter